Jag vill vara med!

Vill du delta i #GivingTuesdaySweden

Vem som helst, var som helst, kan delta i #GivingTuesdaySweden och ge på det sätt som passar dem. Det kan till exempel vara att samla in pengar, volontärarbeta eller donera kläder. På #GivingTuesday firar vi alla gåvor.

Använd hashtag #GivingTuesdaySweden och visa vad du gör! Aktiviteter som taggas och sprids via Facebook, Twitter eller Instagram kommer med på givingtuesdaysweden.se. Tillsammans skapar vi ett flöde av goda handlingar och omtanke.

Här är några förslag på vad du kan göra:

Privatpersoner:

• Ge en gåva till din favoritorganisation.
• Använd sociala medier för att berätta om en gåva som betytt mycket för dig eller varför du tycker det är viktigt att ge. Tagga inlägget med #GivingTuesdaySweden
• Ordna en filmkväll med kompisgänget där alla swishar en gåva till en organisation som ”inträdesavgift”
• Ge av din tid. Gör en volontärinsats eller hjälp någon i din närhet.
• Samla vänner och bekanta, kollegor och de du inte känner, och gör något tillsammans. För någon annan.
• Ge bort något du inte längre behöver.
• Gör dubbla lunchlådor och ge bort en till någon som behöver.
• Dela med dig av något du är bra på som kan hjälpa någon annan.
• Engagera andra i #GivingTuesdaySweden.
• Ge ett givarlöfte. #GivingtuesdaySweden är så mycket mer än bara en dag i november. Bli månadsgivare hos en organisation eller anmäl dig som volontär.

Företag:
• Ge en gåva till en organisation. Till exempel kan en viss procent av dagsvinsten doneras eller en specifik summa per medarbetare. Kanske medarbetarna kan få rösta vart de vill att pengarna ska gå.
• Dela med er av er expertis. Utför pro bono-arbete under en dag.
• Förrådet fullt? Donera sånt som inte längre används till välgörenhet.
• Engagera andra i #GivingTuesdaySweden.

Organisationer:
• Lansera er #GivingTuesdaySweden-kampanj på sociala medier.
• Uppmuntra volontärer och medlemmar att vara med och tagga *#GivingTuesdaySweden.
• Låt medlemmar, volontärer och medarbetare spela in filmer eller skriva historier om gåvor som har betytt mycket för dem.
• Berätta i era kanaler varför givandet är viktigt för er organisation och vilken nytta ni gör med er verksamhet.
• Dela ut kaffe på stan och informera om #GivingTuesdaySweden (givetvis med rätta tillstånd).
• Lansera en tävling bland medlemmar och volontärer där den bästa #GivingTuesdaySweden-insatsen belönas med något från er gåvoshop.