Phone-a-thon, matchade gåvor och stegräkning – tre internationella Giving Tuesday-case
Idag är hela 70 av världens länder och miljontals människor med i att sprida Giving Tuesdays koncept om givande och generositet i både ord och handling! Inför att Giving Tuesday 2021 närmar sig tar vi en titt på Giving Tuesday internationellt och några kampanjer som fått stort genomslag de tre senaste åren.
Det amerikanska fotbollslaget Baltimore Ravens, som spelar för Baltimore i Maryland, USA anordnade 2020 ett phone-a-thon. De samarbetade med radiokanaler där lagets fans uppmuntrades att donera till de behövande i Maryland, där så många som 553 000 personer levde under fattigdomsgränsen år 2020. Under dagen uppmuntrades lagets fans att ringa in till Baltimores största matbank och donera pengar för att hjälpa till med att förse behövande med näringsrik mat.
Amerikanska Starbucks anordnade en insamling för organisationerna Big Brothers Big Sisters of America, United Way och Feeding America, där de matchade donationer till vardera organisationen med upp till 200 000 dollar. De uppmärksammade även varje organisation i sin mobilapp under hela månaden inför Giving Tuesday.
Tencent Charity, som är Kinas största plattform för arrangemang av välgörenhetsaktiviteter för individer, företag, välgörenhetsorganisationer och stiftelser skapade en kampanj som uppmuntrade användare av chattplattformarna QQ och WeChat att donera steg. För varje 10 000 steg som togs skänktes donationer som gick direkt till barn som lider av leukemi. Ett samarbete med det teknikdrivna företaget SF-express möjliggjorde sedan att matcha stegen med gåvor.
Det finns många inspirerande initiativ att uppmärksamma; på Giving Tuesdays globala hemsida finns mer att läsa – och förhoppningsvis kommer det ännu fler kampanjer att imponeras av till årets Giving Tuesday! Visst är ni med?