#GivingTuesdayNow 5 maj 2020

GivingTuesdayNow 5 maj 2020

#GivingTuesdayNow är en global dag för att visa att vi står enade i kampen mot COVID-19 och tillsammans möta det akuta behovet av stöd och generösa insatser. Oavsett vem eller var i världen vi är visar vi den omtanke som hela världen behöver nu. Oavsett om du går en extra sväng förbi mataffären, ger av din tid, stannar i karantän, eller ger av dina pengar, är du en del av samhällets bärande kraft för att hjälpa någon i nöd.
Från globala företag till små lokala, från internationella hjälporganisationer till grannområdet, samlas människor på flera håll och kanter för att den 5 maj stå enade i #GivingTuesdayNow.

Varför #GivingTuesdayNow?

#GivingTuesdayNow den 5 maj 2020 sker som ett svar på det omfattande och akuta behovet av stöd och hjälp uttryckt i flera samhällen och från ledare världen över.

Läs mer om #GivingTuesdayNow den 5 maj 2020 här: https://now.givingtuesday.org/

Vad kan jag göra?

Privatperson:

– Hjälp någon i riskgrupp att handla

 Middag för två: Köp take away på din lokala restaurang eller ditt lokala café. Swisha sen motsvarande summa till en organisation som arbetar med matförsörjning eller social utsatthet.

– Ge bort din utekväll: Räkna ut ungefär vad en normal utekväll skulle kosta för dig. En middag, en bio, inträde till klubben eller vad just du brukar göra. Sen tar du på dig mjukisbyxorna, kryper upp i soffan och stannar hemma. Donera summan för din utekväll till en organisation som gör nytta. På detta sätt räddar du både liv genom att följa myndigheternas riktlinjer och stöttar ett ändamål du bryr dig om.

– Prata med någon: För många människor är isoleringen vi lever i just nu tuff. Till detta tillkommer att många oroar sig för både hälsa och ekonomi. Så hör av dig. Ring till någon som sitter själv. Du kan göra skillnad!

-Hjälp lokalt: På många platser finns lokala hjälpgrupper på sociala medier. Finns det ingen där du bor? Starta en!

Företag:

– Hylla era anställda. Är ni i en av de branscher där personalen sliter extra hårt just nu? Passa på att visa er uppskattning. En enkel gest kan betyda mycket.

– Ge en gåva till en organisation. Till exempel kan en viss procent av dagsvinsten doneras eller en specifik summa per medarbetare. Kanske medarbetarna kan få rösta vart de vill att pengarna ska gå.

– Dela med er av er expertis. Utför pro bono-arbete under en dag.

 Förrådet fullt? Donera sånt som inte längre används till välgörenhet. Många företag har under krisen hittat gamla OH-papper i förråden som de donerat till sjukvården för visir, vilka skatter gömmer sig hos er?

Organisation:

– Nätvolontära!: Många organisationer sitter på ett stort nätverk av engagerade volontärer. Se till att engagera dessa på nätet. Organisera informationsspridning, peer-to-peer insamling eller passa bara på att säga tack för deras fantastiska engagemang.

– Håll ett digitalt insamlingsevent: Många plattformar har idag en gåvofunktion t.ex. Youtube. Livestreama ett seminarium, en paneldiskussion, en liten konsert eller en frågestund och låt era följare donera samtidigt.

– Uppmuntra volontärer och medlemmar att vara med och tagga *#GivingTuesdayNow.

– #Mygivingstory: Låt medlemmar, volontärer och medarbetare spela in filmer eller skriva historier om gåvor som har betytt mycket för dem.

– Berätta i era kanaler varför givandet är viktigt för er organisation och vilken nytta ni gör med er verksamhet.


Sex av tio svenskar tror att det egna engagemanget är viktigt för samhällsutvecklingen

Den 3 december är det #GivingTuesday. Över hela världen samlas hundratusentals människor för att visa att alla har något att ge! Tid, pengar, omtanke, eller engagemang.

Visionen för den globala rörelsen #GivingTuesday är att vi alla tillsammans bidrar till en rättvisare och generösare värld. Men, tror svenskarna att deras eget engagemang spelar roll?

I en nyligen genomförd Novus-undersökning på uppdrag av Giva Sverige tillfrågades allmänheten om de tror att en genom sitt engagemang kan vara med och bidra till att lösa gemensamma samhällsutmaningar? Knappt 6 av 10 hade tilltro till sin egen roll för att lösa samhällsutmaningar, medan 12% inte trodde att det egna engagemanget spelade någon roll alls. 22% visste varken ut eller in. Läs hela nyheten här

MyGivingStory!

Låt givaren berätta med #MyGivingStory – uppmuntra, dela och sprid!

Genom att dela givarberättelser uppmuntrar man andra att också vara med och skapa förändring! Uppmuntra någon att berätta varför de engagerar sig för en specifik sak, dela din egen berättelse eller dela någon annans.

#MyGivingStory är ett effektivt sätt att skapa engagemang hos sina givare, medarbetare, volontärer och andra genom att de berättar vad de gör för att engagera sig. Du hittar allt material, tips och inspiration under material.

Nu lanseras #GivingTuesday Kids!

Nu lanseras #GivingTuesday Kids!

#GivingTuesday Kids handlar om att uppmuntra ungdomar att vara aktiva i det som engagerar och berör allra dem mest. Hela satsningen leds av 12-åriga Khloe Thompson från Florida, tillsammans med ett team av ungdomsambassadörer.
På #GivingTuesday kommer barn och ungdomar över hela världen att leda volontärprojekt och göra goda handlingar, vilket bevisar att alla har makt att förändra samhället och att alla har något att ge.

Vill ni vara med?
Hjälp gärna till att sprida #GivingTuesday Kids bland barn och ungdomar i din närhet! Dela med familj, vänner, grannar, på skolan eller i din förening.
På #GivingTuesday Kids´ webbplats hittar du tips, idéer och verktyg som en deltagarguide, flyers, lärarinstruktioner och förslag på olika sorters budskap att dela med sig av.
Här finns exempel på tweets, inlägg i sociala medier och logotyper (Allt är ännu på engelska, men vi hoppas att detta kan funka som inspiration och underlag för egna inlägg!). Här finns också en deltagarguide på engelska.

Hör gärna av dig!
Om du, eller några du känner skulle vilja vara med på #GivingTuesday Kids, så hör av dig till oss! Maila gärna till malin(a)givasverige.se, så kan vi introducera just ditt projekt för #GivingTuesday Global team och stötta dig/er i vidare kontakter med ungdomsambassadörerna i USA.
Slutligen kommer också en videohälsning från Khloe Thompson och #GivingTuesday Kids teamet, som du/ni gärna får dela och sprida i sociala kanaler!

The World I Want to Live In | #GivingTuesdayKids from Giving Tuesday on Vimeo.