En dag att synliggöra och hylla givandet

 

  • Giving Tuesday ger möjlighet att lyfta nya folkrörelser och givandet som en möjlighet för samhällsutveckling och en stark demokrati.
  • Giving Tuesday fungerar som ett koncept och en plattform för organisationer att engagera sina målgrupper.
  • Dagen kan vara ett sätt för organisationer att skapa långsiktiga relationer med givare och volontärer. Data från USA visar att de som skänkt en gåva under Giving Tuesday är mer villiga att ge igen och att engagera sig. Och data från Sverige visar att på Giving Tuesday 2019 ökade antalet Swishgåvor med 119 procent jämför med en vanlig tisdag.

7 förslag på aktiviteter

  1. Skapa en Giving Tuesday-kampanj, stor eller liten, med fokus på insamling och/eller engagemang.
    Tips! Välj ut ett tydligt ändamål och fokusera insamlingen till det.
  2. Använd dagen för att tacka givare, volontärer eller företagspartners.
  3. Uppmana era givare och volontärer att på Giving Tuesday berätta i sociala kanaler varför de stöttar er, genom My giving story.
  4. Använd Giving Tuesday för att berätta i era kanaler varför givandet är viktigt för er och vilken nytta ni gör med er verksamhet.
  5. Engagera ambassadörer. I en kampanj eller bara genom att be dem berätta om er verksamhet.
  6. Erbjud er att hålla ett föredrag för någon av era företagspartners (befintliga el nya) den 1 december.
  7. Gå samman med en befintlig företagspartner och skapa en kampanj tillsammans.

Använd hashtagen #givingtuesdaysweden när ni gör inlägg i sociala medier.

My Giving Story

Be era givare, volontärer och följare berätta om sitt engagemang i sociala kanaler! My Giving Story är det globala samlingsnamnet för aktiviteten där människor delar med sig av vad de brinner för och hur de bidrar till förändring.

Använd gärna de färdiga skyltarna. Bara att ladda ner, skriva om sitt engagemang, ta en selfie och dela i sociala kanaler under hashtaggen #givingtuesdaysweden.

 

Case – det här har andra gjort

 

  • Insamling av fritidsprylar Sparks Generation en ideell förening som arbetar för att unga ska ha en aktiv fritid och hitta sin grej, arrangerade en insamling för medarbetare, grannar och hyresgäster i kvarteret. Under 1 veckas tid pågick insamlingen av avlagda fritidsprylar som därefter skänktes till Fritidsbanken, som lånar ut fritidsprylar kostnadsfritt över hela landet. En perfekt kombination där…
  • Act Svenska kyrkan gjorde eget hjärta Act Svenska kyrkan gjorde en Giving Tuesday-insamling som en del av sin julinsamling 2019, och erbjöd förändring till ordinarie pris. Dessutom gjorde de en fin variant av Giving Tuesday-loggan, i sina egna färger. Tillsammans kan vi jaga förändring istället för rabatter. Förra året spenderade svenskarna 6,7 miljarder kronor på Black Friday. I år uppmuntrar vi…
  • Barncancerfondens tackkampanj 2019 använde Barncancerfonden Giving Tuesday till att tacka sina givare. Tackkampanjen startade en veckan innan Giving Tuesday och i sociala medier tackade man såväl privatpersoner som företag som engagerat sig i kampen mot barncancer.
  • Canon pärlade för Giving People Svenska Canon arrangerade en Giving Tuesday-aktivitet där alla medarbetare bjöds in att pärla armband under en timme av sin arbetsdag till förmån för organisationen Giving People.  Målsättningen var att pärla 500 armband.  Själva Giving Tuesday inleddes med ett frukostföredrag av organisationen Giving People som berättade om sin verksamhet.  Ledningsgruppen och VD var först ut och…
  • Räddningsmissionens “Swisha en frukost” Inför Giving Tuesday 2019 startade Räddningsmissionen i Göteborg en swish-kampanj med budskapet "Ge bort en frukost på Giving Tuesday " på Instagram. På hemsidan fanns kampanjmaterial för andra att ladda ned. Flera företag anslöt sig till kampanjen och Göteborgs-Posten skrev en artikel. Kampanjen samlade ihop hela 234 000 kronor, vilket räckte till 11 700 frukostar…