En dag att synliggöra och hylla givandet

 

  • Giving Tuesday ger möjlighet att lyfta nya folkrörelser och givandet som en möjlighet för samhällsutveckling och en stark demokrati.
  • Giving Tuesday fungerar som ett koncept och en plattform för organisationer att engagera sina målgrupper.
  • Dagen kan vara ett sätt för organisationer att skapa långsiktiga relationer med givare och volontärer. Data från USA visar att de som skänkt en gåva under Giving Tuesday är mer villiga att ge igen och att engagera sig. Och data från Sverige visar att på Giving Tuesday 2022 ökade antalet Swishgåvor med hela 504 procent jämfört med en vanlig tisdag.

7 förslag på aktiviteter

  1. Skapa en Giving Tuesday-kampanj, stor eller liten, med fokus på insamling och/eller engagemang.
    Tips! Välj ut ett tydligt ändamål och fokusera insamlingen till det.
  2. Använd dagen för att tacka givare, volontärer eller företagspartners.
  3. Uppmana era givare och volontärer att på Giving Tuesday berätta i sociala kanaler varför de stöttar er, genom My giving story.
  4. Använd Giving Tuesday för att berätta i era kanaler varför givandet är viktigt för er och vilken nytta ni gör med er verksamhet.
  5. Engagera ambassadörer. I en kampanj eller bara genom att be dem berätta om er verksamhet.
  6. Erbjud er att hålla ett föredrag för någon av era företagspartners (befintliga eller nya) den 28 november.
  7. Gå samman med en befintlig företagspartner och skapa en kampanj tillsammans.

Använd hashtagen #givingtuesdaysweden när ni gör inlägg i sociala medier.

My Giving Story

Be era givare, volontärer och följare berätta om sitt engagemang i sociala kanaler! My Giving Story är det globala samlingsnamnet för aktiviteten där människor delar med sig av vad de brinner för och hur de bidrar till förändring.

Använd gärna de färdiga skyltarna. Bara att ladda ner, skriva om sitt engagemang, ta en selfie och dela i sociala kanaler under hashtaggen #givingtuesdaysweden.

 

Case – det här har andra gjort

 

  • Karolinska Institutet engagerade både inom och utanför organisationen Karolinska Institutet uppmärksammade 2022 Giving Tuesday i sina sociala kanaler. På hemsidan berättade de mer om sin forskning och gjorde det enkelt att donera till den. Institutionen för Onkologi-Patologi på Karolinska Institutet anordnade dessutom en "Give away week", där labinstrument och förbrukningsvaror som inte användes cirkulerades till andra grupper som behövde dem inom institutionen vilket…
  • Tjejzonen och Babor Stockholms event #INSIDEOUT Tjejzonen anordnade eventet #INSIDEOUT tillsammans med sin partner Babor Stockholm på Giving Tuesday. Deltagarna fick chans att dricka och äta gott, lyssna på föreläsare och mingla.
  • Icebug Official donerade till Hej Främling och Naturarvet Icebug Official donerade sin totala skoförsäljningssumma under Black Friday till Naturarvet som arbetar för att bevara den svenska skogen. Totalt donerade Icebug Official 773 000 kronor. Icebug Official donerar dessutom 1% av sin årsförsäljning till en organisation som gör gott. På Giving Tuesday meddelade företaget att försäljningsdelen från 2022 skulle gå till organisationen Hej Främling.
  • Barncancerfondens kampanj: Swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever barncancer  Överlevnaden för barn i Sverige som drabbats av barncancer är 85 procent i snitt, och därmed är det 15 procent som inte överlever. Den siffran måste minska och för det krävs mer forskning. Barncancerfonden uppmanade folk att swisha 15 kronor på Giving Tuesday 2022 för de 15 procent som inte överlever barncancer. I normala fall…
  • Räddningsmissionens frukoströrelse  2022 var året då Räddningsmissionen för femte året i rad drev #Frukoströrelsen – en kampanj där alla uppmanas att swisha 20 kronor för en frukost till en hemlös på Räddningsmissionens Frukostcafé. Flera lokala företag anslöt sig till och spred kampanjen vidare, däribland Liseberg och Svenska Mässan Göteborg. Detsamma gjorde ett antal kända profiler, såsom Mikkey…