Om Giving Tuesday

Givandets egen dag, Giving Tuesday, äger i år rum den 30 november – direkt efter Black Friday och Cyber Monday. Giving Tuesday startade just som en reaktion mot alla de dagar i november som handlar om shopping och konsumtion. Idag är det en global folkrörelse som sätter engagemang i centrum och uppmärksammar allt positivt som görs i samhället.

Giving Tuesday skapades 2012 med en enkel idé: en dag som uppmuntrar människor att göra gott. Idag är mer än 70 av världens länder och miljontals människor med.

”Alla kan göra något” är budskapet som får hela världen att hänga ihop.

Konceptet är enkelt. Ge en gåva eller av din tid och uppmuntra andra att göra detsamma. Tillsammans kan vi göra världen lite bättre!

Vem står bakom?

Giving Tuesday skapades 2012 av Belfer Center for Innovation & Social Impact vid 92nd Street Y, i samverkan med United Nations Foundation. Tillsammans med en grupp influencers och grundfinansiärer lanserades en rörelse som nu engagerar tusentals organisationer globalt.

Giva Sverige; branschorganisationen för tryggt givande, är sedan 2017 nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige. Uppdraget är att vara en katalysator som engagerar och inspirerar så många som möjligt att vara med.

Om Giva Sverige

Giva Sverige är en branschförening som arbetar för tryggt givande. Våra drygt 160 medlemmar representerar en bredd av ideella organisationer med olika ändamål, av olika storlek och på olika platser i landet. Gemensamt är viljan att bidra till en bättre värld och tillsammans samlade de in 9,2 miljarder kronor (2020) från allmänheten, företag och organisationer.

Om Giving Tuesday globalt

  • Mer än 70 länder deltog i Giving Tuesday 2020
  • Det gjordes inlägg om Giving Tuesday i sociala medier i alla världens länder
  • I USA skänktes totalt 2.47 miljarder dollar i samband med Giving Tuesday 2020 – en ökning med 19 % jämfört med året innan.

Läs mer i Giving Tuesday 2020 Impact Report.