Inspiration

Case: så här har andra gjort

Det finns så många sätt att skapa engagemang på Giving Tuesday – bara fantasin sätter gränserna. Här har vi samlat exempel på vad andra företag och organisationer har gjort de senaste åren. Hoppas du hittar inspiration till er egen Giving Tuesday-aktivitet.

 

  • Liseberg spred ljus i mörkret På Giving Tuesday den 1 december 2020 valde Liseberg AB att publicera ett inlägg på sin instagram med uppmaningen "Lys upp morgonen för en medmänniska". Budskapet handlade om att hjälpa Räddningsmissionen att nå sitt mål att samla in 20 000 frukostar till Göteborgs hemlösa, samtidigt som kännedomen om själva dagen spreds i deras målgrupp på…
  • Bauhaus – vi bygger svensk idrott Bahaus valde att skapa en större kampanj i samband med Giving Tuesday 2020. I en stor insamlingskampanj till förmån för Barncancerfonden engagerades hela idrottssverige på ett kreativt och inspirerande sätt. Bauhaus utmanade alla att swisha 1 krona till Barncancerfonden motsvarande det antal minuter man rörde på sig på den aktuella dagen, 1 december 2020. Och…
  • Sjöräddningssällskapet startade insamling Sjöräddningssällskapet valde att starta igång en insamlingskampanj lagom till Giving Tuesday 2020. Insamlingen spreds i sociala medier och fick stort gehör hos deras följare. Ett enkelt sätt att sprida kännedom om sitt eget arbete, den globala dagen för generositet samt samla in medel. Och hjälpen kom fram!
  • 4good spred kännedom i sina kanaler 4good - är Sveriges största kvinnliga nätverk med 32 000 kvinnliga medlemmar runt om i landet. Grundarna och entreprenörerna Marie Thorslund och Carina Sunding som inte bara driver 4good-nätverket, gör också Sunshinepodden - en podd om hälsosam livstil och karriär. 4good har många följare i sina sociala medier och valde att engagera sig genom att…
  • Insamling av fritidsprylar Sparks Generation en ideell förening som arbetar för att unga ska ha en aktiv fritid och hitta sin grej, arrangerade en insamling för medarbetare, grannar och hyresgäster i kvarteret. Under 1 veckas tid pågick insamlingen av avlagda fritidsprylar som därefter skänktes till Fritidsbanken, som lånar ut fritidsprylar kostnadsfritt över hela landet. En perfekt kombination där…
  • Act Svenska kyrkan gjorde eget hjärta Act Svenska kyrkan gjorde en Giving Tuesday-insamling som en del av sin julinsamling 2019, och erbjöd förändring till ordinarie pris. Dessutom gjorde de en fin variant av Giving Tuesday-loggan, i sina egna färger. Tillsammans kan vi jaga förändring istället för rabatter. Förra året spenderade svenskarna 6,7 miljarder kronor på Black Friday. I år uppmuntrar vi…
  • Barncancerfondens tackkampanj 2019 använde Barncancerfonden Giving Tuesday till att tacka sina givare. Tackkampanjen startade en veckan innan Giving Tuesday och i sociala medier tackade man såväl privatpersoner som företag som engagerat sig i kampen mot barncancer.
  • GodEl:s tips för engagemang! GodEl har engagerade kunder som bland annat brinner för klimatfrågan. På Giving Tuesday 2018 ville företaget uppmana sina kunder att engagera sig och samtidigt sprida kunskap om vad Giving Tuesday innebär. I sociala medier och via nyhetsbrev gav de sina bästa tips och bad följarna dela med sig av sina.
  • Canon pärlade för Giving People Svenska Canon arrangerade en Giving Tuesday-aktivitet där alla medarbetare bjöds in att pärla armband under en timme av sin arbetsdag till förmån för organisationen Giving People.  Målsättningen var att pärla 500 armband.  Själva Giving Tuesday inleddes med ett frukostföredrag av organisationen Giving People som berättade om sin verksamhet.  Ledningsgruppen och VD var först ut och…
  • Gävle Energi räddar liv på arbetstid I Sverige behövs i snitt en blodpåse i minuten, dygnet runt, året runt. Ungefär 100 000 människor behöver få blod i Sverige varje år. På Giving Tuesday 2019 initierade Gävle Energi en kampanj för sina medarbetare - Vi räddar liv på arbetstid. Gävle Energi uppmanade alla medarbetare som kunde och ville att under arbetstid ge…
  • Räddningsmissionens ”Swisha en frukost” Inför Giving Tuesday 2019 startade Räddningsmissionen i Göteborg en swish-kampanj med budskapet "Ge bort en frukost på Giving Tuesday " på Instagram. På hemsidan fanns kampanjmaterial för andra att ladda ned. Flera företag anslöt sig till kampanjen och Göteborgs-Posten skrev en artikel. Kampanjen samlade ihop hela 234 000 kronor, vilket räckte till 11 700 frukostar…