Inspiration

Case: så här har andra gjort

Det finns så många sätt att skapa engagemang på Giving Tuesday – bara fantasin sätter gränserna. Här har vi samlat exempel på vad andra företag och organisationer har gjort de senaste åren. Hoppas du hittar inspiration till er egen Giving Tuesday-aktivitet.

 

  • Familjens Jurist gav ett kostnadsfritt digitalt testamente  På Giving Tuesday 2022 gav Familjens Jurist ett kostnadsfritt digitalt testamente till den som gav en valfri summa eller testamenterade till någon samhällsaktör. De hänvisade även till sin sida livspusslet.se där man hittar information om hur man testamenterar till en organisation, vad som gäller för skattereduktion för gåvor och hur man kan engagera sig. 
  • Karolinska Institutet engagerade både inom och utanför organisationen Karolinska Institutet uppmärksammade 2022 Giving Tuesday i sina sociala kanaler. På hemsidan berättade de mer om sin forskning och gjorde det enkelt att donera till den. Institutionen för Onkologi-Patologi på Karolinska Institutet anordnade dessutom en "Give away week", där labinstrument och förbrukningsvaror som inte användes cirkulerades till andra grupper som behövde dem inom institutionen vilket…
  • Hjärtebarnsfonden uppmanade att ”swisha deg” Hjärtebarnsfonden uppmanade följarna i sina sociala kanaler att skänka pengar, eller ”swisha deg”, till barnen på barnhjärtcentrum i Lund, så att de kunde få baka pepparkakor till jul.
  • Tjejzonen och Babor Stockholms event #INSIDEOUT Tjejzonen anordnade eventet #INSIDEOUT tillsammans med sin partner Babor Stockholm på Giving Tuesday. Deltagarna fick chans att dricka och äta gott, lyssna på föreläsare och mingla.
  • Icebug Official donerade till Hej Främling och Naturarvet Icebug Official donerade sin totala skoförsäljningssumma under Black Friday till Naturarvet som arbetar för att bevara den svenska skogen. Totalt donerade Icebug Official 773 000 kronor. Icebug Official donerar dessutom 1% av sin årsförsäljning till en organisation som gör gott. På Giving Tuesday meddelade företaget att försäljningsdelen från 2022 skulle gå till organisationen Hej Främling.
  • Barncancerfondens kampanj: Swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever barncancer  Överlevnaden för barn i Sverige som drabbats av barncancer är 85 procent i snitt, och därmed är det 15 procent som inte överlever. Den siffran måste minska och för det krävs mer forskning. Barncancerfonden uppmanade folk att swisha 15 kronor på Giving Tuesday 2022 för de 15 procent som inte överlever barncancer. I normala fall…
  • Ågrenska Vänskapsförenings kostnadsfria webbinarium: ”Stöd till syskon till barn med funktionsnedsättningar” På Giving Tuesday 2022 anordnade Ågrenska Vänskapsförening ett kostnadsfritt webbinarium om stöd till syskon till barn med funktionsnedsättningar. Samma dag startade de också en insamlingskampanj med fokus på Syskon som har en bror eller en syster med sällsynta hälsotillstånd/diagnoser och andra funktionsnedsättningar. Målet var att samla in pengar för att skapa fler aktiviteter för syskon till…
  • Gävle Energi gav kläder till behövande Till Giving Tuesday 2022 samlade Gävle Energis personal in kläder och hygienartiklar till behövande i Gävle genom ett samarbete med Hela människan i Gävle. Tidigare år har Gävle Energi spridit GeBlods kampanj "Rädda liv på arbetstid" där personal får ge blod på arbetstid.
  • Räddningsmissionens frukoströrelse  2022 var året då Räddningsmissionen för femte året i rad drev #Frukoströrelsen – en kampanj där alla uppmanas att swisha 20 kronor för en frukost till en hemlös på Räddningsmissionens Frukostcafé. Flera lokala företag anslöt sig till och spred kampanjen vidare, däribland Liseberg och Svenska Mässan Göteborg. Detsamma gjorde ett antal kända profiler, såsom Mikkey…