Skapa en våg av generositet

Giving Tuesday handlar om att dela med sig, men även om att visa upp och hylla det enorma engagemang och den generositet som finns i samhället. Konceptet är enkelt. Ge en gåva, av er tid och ert engagemang – och hjälp till att sprida budskapet om Giving Tuesday.

 3 goda skäl för företag att delta:

  1. Uppmärksamma ert befintliga hållbarhetsarbete. Ett utmärkt tillfälle att  synliggöra ert CSR-arbete eller partnerskap. Använd era kanaler till att berätta om en ideell organisations arbete och vilken effekt det ger.
  2. Employer branding. Stolta medarbetare ger internt engagemang. Att för en dag eller en timme få ”ge”  skapar meningsfullhet. Uppmärksamma era medarbetare och synliggör vad de engagerar sig i, skänker pengar till, eller jobbar frivilligt för.
  3. Thought leadership. En möjlighet för företaget att utmana andra i branschen att gå med i rörelsen, genom att tagga kunder, partner eller konkurrenter, går ni först, visar vägen och uppmuntrar andra att följa efter.

5 förslag på aktiviteter

  1. Starta en online- eller swishinsamling tillsammans med en ideell organisation. Det är enkelt att göra via Facebook, men ni kan såklart även uppmärksamma och länka till en befintlig insamling.
  2. Initiera ett nytt samarbete. Giving Tuesday är den perfekta dagen att lansera ett nytt samarbete med en ideell organisation vars värderingar ni delar.
  3. Erbjud kunder att runda upp eller lägg på en tia vid utcheckning i kassa, i butik eller online. Matcha dina kunders gåvor i en kampanj.
  4. Starta en insamling för avlagda fritidsprylar, och skänk till exempelvis Fritidsbanken.
  5. Skapa en utmaning. Uppmana era konkurrenter, kunder, medarbetare att skänka pengar till ett utvalt ändamål. Matcha sedan pengarna som kommit in.

5 sätt att engagera medarbetarna

  1. Skapa en intern aktivitet tillsammans med era medarbetare. Låt dem rösta på vilken organisation ni ska samarbeta med. Ge av er tid, kunskap eller bidra på annat sätt. (tex pärla, föreläsa, volontärarbeta, bjud in en skolklass osv).
  2. Arrangera en loppis elller klädbytardag på kontoret. Bjud in kunder, grannar och personer i ert kvarter att besöka er.
  3. Bjud in medarbetare och kunder till ett Giving Tuesday-webinarium där ni låter valfri organisation berätta om sitt arbete.
  4. Dela ut ett pris till den mest generösa kollegan. Be övriga medarbetare nominera och rösta.
  5. Kroka arm med blomsterleverantör för att tillsammans göra en aktivering, ge en blomma till någon ni på företaget tycker extra mycket om, eller det team eller avdelning som förtjänar det mest.

4 idéer för sociala medier

  1. Berätta om ert hållbarhetsarbete och kommunicera i era kanaler vilka ideella organisationer ni samarbetar med. Sprid kunskap om deras arbete, varför ni valt att samarbeta med just dem, och varför ni tycker det är viktigt.
  2. Starta en fototävling. Uppmana era följare att dela sitt bästa foto när hen gör något gott för någon annan. Vinnaren får en valfri summa att skänka till en utvald organisation.
  3. Berätta om den globala rörelsen, förklara vad Giving Tuesday är och ge tips på hur man kan engagera sig. Be era följare dela sina bästa tips.
  4. Byt profilbild på Facebook mot en Giving Tuesday-brandad. Finns för nedladdning under material överst på hemsidan.

Använd hashtagen #givingtuesdaysweden när ni gör inlägg i sociala medier.

Case – det här har andra gjort

 

  • Insamling av fritidsprylar Sparks Generation en ideell förening som arbetar för att unga ska ha en aktiv fritid och hitta sin grej, arrangerade en insamling för medarbetare, grannar och hyresgäster i kvarteret. Under 1 veckas tid pågick insamlingen av avlagda fritidsprylar som därefter skänktes till Fritidsbanken, som lånar ut fritidsprylar kostnadsfritt över hela landet. En perfekt kombination där…
  • GodEl:s tips för engagemang! GodEl har engagerade kunder som bland annat brinner för klimatfrågan. På Giving Tuesday 2018 ville företaget uppmana sina kunder att engagera sig och samtidigt sprida kunskap om vad Giving Tuesday innebär. I sociala medier och via nyhetsbrev gav de sina bästa tips och bad följarna dela med sig av sina.
  • Canon pärlade för Giving People Svenska Canon arrangerade en Giving Tuesday-aktivitet där alla medarbetare bjöds in att pärla armband under en timme av sin arbetsdag till förmån för organisationen Giving People.  Målsättningen var att pärla 500 armband.  Själva Giving Tuesday inleddes med ett frukostföredrag av organisationen Giving People som berättade om sin verksamhet.  Ledningsgruppen och VD var först ut och…
  • Gävle Energi räddar liv på arbetstid I Sverige behövs i snitt en blodpåse i minuten, dygnet runt, året runt. Ungefär 100 000 människor behöver få blod i Sverige varje år. På Giving Tuesday 2019 initierade Gävle Energi en kampanj för sina medarbetare - Vi räddar liv på arbetstid. Gävle Energi uppmanade alla medarbetare som kunde och ville att under arbetstid ge…
  • Räddningsmissionens “Swisha en frukost” Inför Giving Tuesday 2019 startade Räddningsmissionen i Göteborg en swish-kampanj med budskapet "Ge bort en frukost på Giving Tuesday " på Instagram. På hemsidan fanns kampanjmaterial för andra att ladda ned. Flera företag anslöt sig till kampanjen och Göteborgs-Posten skrev en artikel. Kampanjen samlade ihop hela 234 000 kronor, vilket räckte till 11 700 frukostar…