Skapa en våg av generositet

Giving Tuesday handlar om att dela med sig, men även om att visa upp och hylla det enorma engagemang och den generositet som finns i samhället. Konceptet är enkelt. Ge en gåva, av er tid och ert engagemang – och hjälp till att sprida budskapet om Giving Tuesday.

 3 goda skäl för företag att delta:

  1. Uppmärksamma ert befintliga hållbarhetsarbete. Ett utmärkt tillfälle att  synliggöra ert CSR-arbete eller partnerskap. Använd era kanaler till att berätta om en ideell organisations arbete och vilken effekt det ger.
  2. Employer branding. Stolta medarbetare ger internt engagemang. Att för en dag eller en timme få ”ge”  skapar meningsfullhet. Uppmärksamma era medarbetare och synliggör vad de engagerar sig i, skänker pengar till, eller jobbar frivilligt för.
  3. Thought leadership. En möjlighet för företaget att utmana andra i branschen att gå med i rörelsen, genom att tagga kunder, partner eller konkurrenter, går ni först, visar vägen och uppmuntrar andra att följa efter.

Företagsstafetten – antar du utmaningen?

Det är dags att göra skillnad!

Giving Tuesday Swedens ”Företagsstafetten” är ett initiativ där företag över hela landet utmanar varandra att sprida godhet – var med du också!

Giving Tuesday är ett utmärkt tillfälle för företag att engagera sig, vare sig det innebär att inleda ett samarbete med en ideell organisation eller engagera sina medarbetare i volontärinsatser. Företagsstafetten, ska uppmuntra och förenkla samarbete mellan ideella organisationer och företag.

Så gör ni?
1. Anta utmaningen.
2. Bestäm er för vad ni vill göra.
3. Visa hur ni engagerar er på sociala medier och tagga ett företag ni vill utmana i Företagsstafetten.

Använd hashtag #givingtuesdaysweden #företagsstaffeten #GivingTuesday och tagga @Givingtuesdaysweden

Här kan du hitta inspiration till olika aktiviteter!

Här hittar du Giving Tuesdays Toolkit för företag som antar utmaningen!

 

5 förslag på aktiviteter

  1. Starta en online- eller swishinsamling tillsammans med en ideell organisation. Det är enkelt att göra via Facebook, men ni kan såklart även uppmärksamma och länka till en befintlig insamling.
  2. Initiera ett nytt samarbete. Giving Tuesday är den perfekta dagen att lansera ett nytt samarbete med en ideell organisation vars värderingar ni delar.
  3. Erbjud kunder att runda upp eller lägg på en tia vid utcheckning i kassa, i butik eller online. Matcha dina kunders gåvor i en kampanj.
  4. Starta en insamling för avlagda fritidsprylar, och skänk till exempelvis Fritidsbanken.
  5. Delta i Företagsstafetten. Skänk en gåva, engagera medarbetare i volontärarbete eller lansera samarbete med en ideell organisation. Och uppmana era konkurrenter att göra detsamma!

5 sätt att engagera medarbetarna

  1. Skapa en intern aktivitet tillsammans med era medarbetare. Låt dem rösta på vilken organisation ni ska samarbeta med. Ge av er tid, kunskap eller bidra på annat sätt. (tex pärla, föreläsa, volontärarbeta, bjud in en skolklass osv).
  2. Arrangera en loppis eller klädbytardag på kontoret. Bjud in kunder, grannar och personer i ert kvarter att besöka er.
  3. Bjud in medarbetare och kunder till ett Giving Tuesday-webinarium där ni låter valfri organisation berätta om sitt arbete.
  4. Dela ut ett pris till den mest generösa kollegan. Be övriga medarbetare nominera och rösta.
  5. Kroka arm med blomsterleverantör för att tillsammans göra en aktivering, ge en blomma till någon ni på företaget tycker extra mycket om, eller det team eller avdelning som förtjänar det mest.

4 idéer för sociala medier

  1. Berätta om ert hållbarhetsarbete och kommunicera i era kanaler vilka ideella organisationer ni samarbetar med. Sprid kunskap om deras arbete, varför ni valt att samarbeta med just dem, och varför ni tycker det är viktigt.
  2. Starta en fototävling. Uppmana era följare att dela sitt bästa foto när hen gör något gott för någon annan. Vinnaren får en valfri summa att skänka till en utvald organisation.
  3. Berätta om den globala rörelsen, förklara vad Giving Tuesday är och ge tips på hur man kan engagera sig. Be era följare dela sina bästa tips.
  4. Byt profilbild på Facebook mot en Giving Tuesday-brandad. Finns för nedladdning under material överst på hemsidan.

Använd hashtagen #givingtuesdaysweden när ni gör inlägg i sociala medier.

Case – det här har andra gjort

 

  • Familjens Jurist gav ett kostnadsfritt digitalt testamente  På Giving Tuesday 2022 gav Familjens Jurist ett kostnadsfritt digitalt testamente till den som gav en valfri summa eller testamenterade till någon samhällsaktör. De hänvisade även till sin sida livspusslet.se där man hittar information om hur man testamenterar till en organisation, vad som gäller för skattereduktion för gåvor och hur man kan engagera sig. 
  • Hjärtebarnsfonden uppmanade att ”swisha deg” Hjärtebarnsfonden uppmanade följarna i sina sociala kanaler att skänka pengar, eller ”swisha deg”, till barnen på barnhjärtcentrum i Lund, så att de kunde få baka pepparkakor till jul.
  • Tjejzonen och Babor Stockholms event #INSIDEOUT Tjejzonen anordnade eventet #INSIDEOUT tillsammans med sin partner Babor Stockholm på Giving Tuesday. Deltagarna fick chans att dricka och äta gott, lyssna på föreläsare och mingla.
  • Ågrenska Vänskapsförenings kostnadsfria webbinarium: ”Stöd till syskon till barn med funktionsnedsättningar” På Giving Tuesday 2022 anordnade Ågrenska Vänskapsförening ett kostnadsfritt webbinarium om stöd till syskon till barn med funktionsnedsättningar. Samma dag startade de också en insamlingskampanj med fokus på Syskon som har en bror eller en syster med sällsynta hälsotillstånd/diagnoser och andra funktionsnedsättningar. Målet var att samla in pengar för att skapa fler aktiviteter för syskon till…
  • Gävle Energi gav kläder till behövande Till Giving Tuesday 2022 samlade Gävle Energis personal in kläder och hygienartiklar till behövande i Gävle genom ett samarbete med Hela människan i Gävle. Tidigare år har Gävle Energi spridit GeBlods kampanj "Rädda liv på arbetstid" där personal får ge blod på arbetstid.
  • Räddningsmissionens frukoströrelse  2022 var året då Räddningsmissionen för femte året i rad drev #Frukoströrelsen – en kampanj där alla uppmanas att swisha 20 kronor för en frukost till en hemlös på Räddningsmissionens Frukostcafé. Flera lokala företag anslöt sig till och spred kampanjen vidare, däribland Liseberg och Svenska Mässan Göteborg. Detsamma gjorde ett antal kända profiler, såsom Mikkey…