Kategorier
Företag Organisation Privatperson

Ett hjärtligt Värmdö spred omtanke på Giving Tuesday 2024

Stiftlesen Ett hjärtligt Värmdö arbetar för att ge fler barn i Värmdö kommun en meningsfull fritid. Tillsammans med sina stödjare uppmärksammade de Giving Tuesday 2024 med initiativ för att samla in bidrag och prylar till familjer i behov.

Under eftermiddagen såldes gåvobevis – vykort med motiv ritade av lokala förskolebarn – inne på Stora Coop till valfritt belopp. Utanför Coop byggdes också en ”Wall of Kindness”, där jackor, skridskor och pulkor samlades in för att senare delas ut till familjer i behov. Träbåset, tillverkat av Gustafsbergs Bygghantverk, blev en symbol för lokal samverkan och medmänsklighet.

Läs mer om initiativet här!

Kategorier
Företag Organisation

Åtta45s medarbetare gav på Giving Tuesday 2024

Hos Åtta45 kunder alla medarbetare delta aktivt i Giving Tuesday 2024. Företaget bidrog nämligen med 100 kr per medarbetaren till en organisation som den anställde själva fick välja.

”Vi på Åtta45 arbetar outtröttligt med hållbarhet. Vi vill göra skillnad, på riktigt. Det handlar inte bara om att förbättra våra produktionsprocesser för att minska miljöpåverkan, utan om att leva upp till målen i Agenda 2030. Giving Tuesday är en perfekt chans för oss att bidra till mål #12: Hållbar konsumtion och produktion. Genom Giving Tuesday kan vi tillsammans göra något meningsfullt, där alla medarbetare får vara med och ge tillbaka, till något gott”, säger Patrik Kornerup, Marknads- och Försäljningschef Åtta45.

Läs mer om initiativet på LinkedIn!

Kategorier
Företag

Black Friday-SMS med LINK Mobility bidrog till ett gott ändamål under Giving Tuesday!

LINK Mobility är en SMS-leverantör som 2024 för andra året i rad arrangerade en insamling i samband med Giving Tuesday. Om deras kunders SMS-trafik under Black Week överträffade förra årets trafik skulle LINK Mobility donera en gåva till en välgörenhetsorganisation, där den kund som gjorde den största ökningen skulle få äran att välja ändamålet för gåvan. Initiativet resulterade i att deras kund Clas Ohlson valde att donera LINKs gåva på 10 000 kronor till World Childhood Foundation – ett val som LINK Mobility är glada att få stödja!

Läs mer om initiativet här!

Kategorier
Företag Organisation

20 h kostnadsfri rådgivning med Streamstone

I samband med Giving Tuesday 2024 erbjöd Streamstone 20 timmar kostnadsfri genomlysning av digitala processer för ideella organisationer. De fem första organisationerna som anmälde sig fick kostnadsfri rådgivning inom områden som Customer Relationship Management (CRM) system, digital organisation och GDPR.

Även förra året erbjöd Streamstone konstnadsfri rådgivning i samband med Giving Tuesday. Då fick organisationer bland annat stöd i att se över behoven av ett nytt CRM system och implementering av en pilot-insamlingskampanj.

Lär mer och ta det av erbjudandet här!

Kategorier
Företag

Familjens Jurist gav ett kostnadsfritt digitalt testamente 

På Giving Tuesday 2022 gav Familjens Jurist ett kostnadsfritt digitalt testamente till den som gav en valfri summa eller testamenterade till någon samhällsaktör. De hänvisade även till sin sida livspusslet.se där man hittar information om hur man testamenterar till en organisation, vad som gäller för skattereduktion för gåvor och hur man kan engagera sig. 

Kategorier
Organisation

Karolinska Institutet engagerade både inom och utanför organisationen

Karolinska Institutet uppmärksammade 2022 Giving Tuesday i sina sociala kanaler. På hemsidan berättade de mer om sin forskning och gjorde det enkelt att donera till den.

Institutionen för Onkologi-Patologi på Karolinska Institutet anordnade dessutom en ”Give away week”, där labinstrument och förbrukningsvaror som inte användes cirkulerades till andra grupper som behövde dem inom institutionen vilket bidrog till en mer hållbar användning av forskningsanslagen.

Kategorier
Företag

Hjärtebarnsfonden uppmanade att ”swisha deg”

Hjärtebarnsfonden uppmanade följarna i sina sociala kanaler att skänka pengar, eller ”swisha deg”, till barnen på barnhjärtcentrum i Lund, så att de kunde få baka pepparkakor till jul.

Kategorier
Företag Organisation Privatperson

Tjejzonen och Babor Stockholms event #INSIDEOUT

Tjejzonen anordnade eventet #INSIDEOUT tillsammans med sin partner Babor Stockholm på Giving Tuesday. Deltagarna fick chans att dricka och äta gott, lyssna på föreläsare och mingla.

Kategorier
Organisation

Icebug Official donerade till Hej Främling och Naturarvet

Icebug Official donerade sin totala skoförsäljningssumma under Black Friday till Naturarvet som arbetar för att bevara den svenska skogen. Totalt donerade Icebug Official 773 000 kronor.

Icebug Official donerar dessutom 1% av sin årsförsäljning till en organisation som gör gott. På Giving Tuesday meddelade företaget att försäljningsdelen från 2022 skulle gå till organisationen Hej Främling.

Kategorier
Organisation

Barncancerfondens kampanj: Swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever barncancer 

Överlevnaden för barn i Sverige som drabbats av barncancer är 85 procent i snitt, och därmed är det 15 procent som inte överlever. Den siffran måste minska och för det krävs mer forskning. Barncancerfonden uppmanade folk att swisha 15 kronor på Giving Tuesday 2022 för de 15 procent som inte överlever barncancer. I normala fall brukar inte Barncancerfonden be om så pass små summor, men den tydliga kopplingen till de 15 procent som inte överlever innebar att de fick med en kunskapsdel i sitt budskap. 

För att sprida kampanjen tog de hjälp av ett antal influencers. I sina sociala kanaler delade Barncancerfonden uppmaningen via en film med Katia Mosally, Dragomir Mrsic, Camilla Läckberg, Sarah Sjöström och Theoz. Budskapet som alla influencers förmedlade var enkelt och tydligt – gör som jag, swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever. 

Kampanjen fick stor framgång. Budskapet om att 15 procent inte överlever barncancer nådde en potentiell miljonpublik. Totalt spred nästan 50 stycken kända profiler, med sammanlagt 3,1 miljoner följare, kampanjen, som samlade in totalt 441 637 kronor och satte rekord i antal gåvor på Giving Tuesday. 

Läs mer om kampanjen här!