Kategorier
Företag Organisation Privatperson

Insamling av fritidsprylar

Sparks Generation en ideell förening som arbetar för att unga ska ha en aktiv fritid och hitta sin grej, arrangerade en insamling för medarbetare, grannar och hyresgäster i kvarteret. Under 1 veckas tid pågick insamlingen av avlagda fritidsprylar som därefter skänktes till Fritidsbanken, som lånar ut fritidsprylar kostnadsfritt över hela landet. En perfekt kombination där människors gamla innebandyklubbor, urväxta skridskor, längdskidor som ligger och skräpar, kommer till användning på ett cirkulärt och klimatsmart sätt.

Foto; Fritidsbanken
Kategorier
Organisation

Act Svenska kyrkan gjorde eget hjärta

Act Svenska kyrkan gjorde en Giving Tuesday-insamling som en del av sin julinsamling 2019, och erbjöd förändring till ordinarie pris. Dessutom gjorde de en fin variant av Giving Tuesday-loggan, i sina egna färger.

Tillsammans kan vi jaga förändring istället för rabatter. Förra året spenderade svenskarna 6,7 miljarder kronor på Black Friday. I år uppmuntrar vi alla att istället investera i förändring, till ordinarie pris; noll procents rabatt.

Kategorier
Organisation

Barncancerfondens tackkampanj

2019 använde Barncancerfonden Giving Tuesday till att tacka sina givare. Tackkampanjen startade en veckan innan Giving Tuesday och i sociala medier tackade man såväl privatpersoner som företag som engagerat sig i kampen mot barncancer.

Kategorier
Företag

GodEl:s tips för engagemang!

GodEl har engagerade kunder som bland annat brinner för klimatfrågan. På Giving Tuesday 2018 ville företaget uppmana sina kunder att engagera sig och samtidigt sprida kunskap om vad Giving Tuesday innebär. I sociala medier och via nyhetsbrev gav de sina bästa tips och bad följarna dela med sig av sina.

Kategorier
Företag Organisation

Canon pärlade för Giving People

Svenska Canon arrangerade en Giving Tuesday-aktivitet där alla medarbetare bjöds in att pärla armband under en timme av sin arbetsdag till förmån för organisationen Giving People.  Målsättningen var att pärla 500 armband. 

Själva Giving Tuesday inleddes med ett frukostföredrag av organisationen Giving People som berättade om sin verksamhet.  Ledningsgruppen och VD var först ut och under dagen samlades medarbetarna för att bidra.  Efter kl. 16:00 bjöds vänner och familj in, och för den som ville behålla sitt armband gick det enkelt att köpa det via Swish.

Kategorier
Företag

Gävle Energi räddar liv på arbetstid

I Sverige behövs i snitt en blodpåse i minuten, dygnet runt, året runt. Ungefär 100 000 människor behöver få blod i Sverige varje år. På Giving Tuesday 2019 initierade Gävle Energi en kampanj för sina medarbetare – Vi räddar liv på arbetstid. Gävle Energi uppmanade alla medarbetare som kunde och ville att under arbetstid ge blod, och på så sätt rädda liv.

Kategorier
Företag Organisation

Räddningsmissionens “Swisha en frukost”

Inför Giving Tuesday 2019 startade Räddningsmissionen i Göteborg en swish-kampanj med budskapet “Ge bort en frukost på Giving Tuesday ” på Instagram. På hemsidan fanns kampanjmaterial för andra att ladda ned. Flera företag anslöt sig till kampanjen och Göteborgs-Posten skrev en artikel.

Kampanjen samlade ihop hela 234 000 kronor, vilket räckte till 11 700 frukostar – och att hemlösa Göteborgare fick möjlighet att komma in i värmen och äta frukost under hela vintern.