Kategorier
Företag

Familjens Jurist gav ett kostnadsfritt digitalt testamente 

På Giving Tuesday 2022 gav Familjens Jurist ett kostnadsfritt digitalt testamente till den som gav en valfri summa eller testamenterade till någon samhällsaktör. De hänvisade även till sin sida livspusslet.se där man hittar information om hur man testamenterar till en organisation, vad som gäller för skattereduktion för gåvor och hur man kan engagera sig. 

Kategorier
Organisation

Karolinska Institutet engagerade både inom och utanför organisationen

Karolinska Institutet uppmärksammade 2022 Giving Tuesday i sina sociala kanaler. På hemsidan berättade de mer om sin forskning och gjorde det enkelt att donera till den.

Institutionen för Onkologi-Patologi på Karolinska Institutet anordnade dessutom en ”Give away week”, där labinstrument och förbrukningsvaror som inte användes cirkulerades till andra grupper som behövde dem inom institutionen vilket bidrog till en mer hållbar användning av forskningsanslagen.

Kategorier
Företag

Hjärtebarnsfonden uppmanade att ”swisha deg”

Hjärtebarnsfonden uppmanade följarna i sina sociala kanaler att skänka pengar, eller ”swisha deg”, till barnen på barnhjärtcentrum i Lund, så att de kunde få baka pepparkakor till jul.

Kategorier
Företag Organisation Privatperson

Tjejzonen och Babor Stockholms event #INSIDEOUT

Tjejzonen anordnade eventet #INSIDEOUT tillsammans med sin partner Babor Stockholm på Giving Tuesday. Deltagarna fick chans att dricka och äta gott, lyssna på föreläsare och mingla.

Kategorier
Organisation

Icebug Official donerade till Hej Främling och Naturarvet

Icebug Official donerade sin totala skoförsäljningssumma under Black Friday till Naturarvet som arbetar för att bevara den svenska skogen. Totalt donerade Icebug Official 773 000 kronor.

Icebug Official donerar dessutom 1% av sin årsförsäljning till en organisation som gör gott. På Giving Tuesday meddelade företaget att försäljningsdelen från 2022 skulle gå till organisationen Hej Främling.

Kategorier
Organisation

Barncancerfondens kampanj: Swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever barncancer 

Överlevnaden för barn i Sverige som drabbats av barncancer är 85 procent i snitt, och därmed är det 15 procent som inte överlever. Den siffran måste minska och för det krävs mer forskning. Barncancerfonden uppmanade folk att swisha 15 kronor på Giving Tuesday 2022 för de 15 procent som inte överlever barncancer. I normala fall brukar inte Barncancerfonden be om så pass små summor, men den tydliga kopplingen till de 15 procent som inte överlever innebar att de fick med en kunskapsdel i sitt budskap. 

För att sprida kampanjen tog de hjälp av ett antal influencers. I sina sociala kanaler delade Barncancerfonden uppmaningen via en film med Katia Mosally, Dragomir Mrsic, Camilla Läckberg, Sarah Sjöström och Theoz. Budskapet som alla influencers förmedlade var enkelt och tydligt – gör som jag, swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever. 

Kampanjen fick stor framgång. Budskapet om att 15 procent inte överlever barncancer nådde en potentiell miljonpublik. Totalt spred nästan 50 stycken kända profiler, med sammanlagt 3,1 miljoner följare, kampanjen, som samlade in totalt 441 637 kronor och satte rekord i antal gåvor på Giving Tuesday. 

Läs mer om kampanjen här!

Kategorier
Företag

Ågrenska Vänskapsförenings kostnadsfria webbinarium: ”Stöd till syskon till barn med funktionsnedsättningar”

På Giving Tuesday 2022 anordnade Ågrenska Vänskapsförening ett kostnadsfritt webbinarium om stöd till syskon till barn med funktionsnedsättningar. Samma dag startade de också en insamlingskampanj med fokus på Syskon som har en bror eller en syster med sällsynta hälsotillstånd/diagnoser och andra funktionsnedsättningar. Målet var att samla in pengar för att skapa fler aktiviteter för syskon till barn med funktionsnedsättningar.

Kategorier
Företag

Gävle Energi gav kläder till behövande

Till Giving Tuesday 2022 samlade Gävle Energis personal in kläder och hygienartiklar till behövande i Gävle genom ett samarbete med Hela människan i Gävle.

Tidigare år har Gävle Energi spridit GeBlods kampanj ”Rädda liv på arbetstid” där personal får ge blod på arbetstid.

Kategorier
Företag Organisation

Räddningsmissionens frukoströrelse 

2022 var året då Räddningsmissionen för femte året i rad drev #Frukoströrelsen – en kampanj där alla uppmanas att swisha 20 kronor för en frukost till en hemlös på Räddningsmissionens Frukostcafé. Flera lokala företag anslöt sig till och spred kampanjen vidare, däribland Liseberg och Svenska Mässan Göteborg. Detsamma gjorde ett antal kända profiler, såsom Mikkey Dee, Marianne Mörck, Khaddi Sagnia, Lotta Engberg, Lasseman Larsson, Negar Zarassi och Stefan Odelberg. 

Totalt samlade Räddningsmissionen in 2 009 264 kronor som räcker till 100 269 frukostar. Totalt skänktes 23 521 unika gåvor. Kampanjen fick stor uppmärksamhet i sociala medier, och flera privatpersoner lade upp bilder på sina egna frukostar och uppmanade sina följare att swisha en frukost till Räddningsmissionen.