Kategorier
Företag

Liseberg spred ljus i mörkret

På Giving Tuesday den 1 december 2020 valde Liseberg AB att publicera ett inlägg på sin instagram med uppmaningen ”Lys upp morgonen för en medmänniska”. Budskapet handlade om att hjälpa Räddningsmissionen att nå sitt mål att samla in 20 000 frukostar till Göteborgs hemlösa, samtidigt som kännedomen om själva dagen spreds i deras målgrupp på instagram med över 100 000 följare.

Kategorier
Företag

Bauhaus – vi bygger svensk idrott

Bahaus valde att skapa en större kampanj i samband med Giving Tuesday 2020. I en stor insamlingskampanj till förmån för Barncancerfonden engagerades hela idrottssverige på ett kreativt och inspirerande sätt. Bauhaus utmanade alla att swisha 1 krona till Barncancerfonden motsvarande det antal minuter man rörde på sig på den aktuella dagen, 1 december 2020. Och som Sverige rörde på sig!

Under parollen #rörelsemotbarncancer samlades över 1 000 000 kronor in till Barncancerfonden, en summa som sedan fördubblades av Bauhaus själva.

I kampanjen deltog kända idrottsprofiler och ambassadörer som bland annat Caroline Seger, Anja Persson, Peter Stormare, Aron Andersson, Frida Karlsson, Alpina Skidlandslaget och många många fler.

Kampanjen marknadsfördes med pressmeddelande, helsidesannons i de största morgontidningarna och i sociala medier. Och resultatet lät inte vänta på sig. På mindre än 24 timmar hade insamlingen nått 2 miljoner kronor. Hatten av för en fantastisk kampanj!

Kategorier
Organisation

Sjöräddningssällskapet startade insamling

Sjöräddningssällskapet valde att starta igång en insamlingskampanj lagom till Giving Tuesday 2020. Insamlingen spreds i sociala medier och fick stort gehör hos deras följare. Ett enkelt sätt att sprida kännedom om sitt eget arbete, den globala dagen för generositet samt samla in medel. Och hjälpen kom fram!

Kategorier
Företag

4good spred kännedom i sina kanaler

4good – är Sveriges största kvinnliga nätverk med 32 000 kvinnliga medlemmar runt om i landet. Grundarna och entreprenörerna Marie Thorslund och Carina Sunding som inte bara driver 4good-nätverket, gör också Sunshinepodden – en podd om hälsosam livstil och karriär. 4good har många följare i sina sociala medier och valde att engagera sig genom att sprida kännedom och kunskapen om Giving Tuesday i sitt nätverk och i sina sociala mediekanaler den aktuella dagen 1 dec 2020.

I podden valde de att engagera sig genom att berätta och sprida kunskap om dagen, vad den går ut, hur det kom sig att den startades. Dessutom uppmuntrande de sina lyssnare till att själva engagera sig och delade sina allra bästa tips och förslag.

Sedan tidigare är de också själva engagerade i Tjejzonen som de valde att lyfta fram som ett gott exempel. www.4good.se

Kategorier
Företag Organisation Privatperson

Insamling av fritidsprylar

Sparks Generation en ideell förening som arbetar för att unga ska ha en aktiv fritid och hitta sin grej, arrangerade en insamling för medarbetare, grannar och hyresgäster i kvarteret. Under 1 veckas tid pågick insamlingen av avlagda fritidsprylar som därefter skänktes till Fritidsbanken, som lånar ut fritidsprylar kostnadsfritt över hela landet. En perfekt kombination där människors gamla innebandyklubbor, urväxta skridskor, längdskidor som ligger och skräpar, kommer till användning på ett cirkulärt och klimatsmart sätt.

Foto; Fritidsbanken
Kategorier
Organisation

Act Svenska kyrkan gjorde eget hjärta

Act Svenska kyrkan gjorde en Giving Tuesday-insamling som en del av sin julinsamling 2019, och erbjöd förändring till ordinarie pris. Dessutom gjorde de en fin variant av Giving Tuesday-loggan, i sina egna färger.

Tillsammans kan vi jaga förändring istället för rabatter. Förra året spenderade svenskarna 6,7 miljarder kronor på Black Friday. I år uppmuntrar vi alla att istället investera i förändring, till ordinarie pris; noll procents rabatt.

Kategorier
Organisation

Barncancerfondens tackkampanj

2019 använde Barncancerfonden Giving Tuesday till att tacka sina givare. Tackkampanjen startade en veckan innan Giving Tuesday och i sociala medier tackade man såväl privatpersoner som företag som engagerat sig i kampen mot barncancer.

Kategorier
Företag

GodEl:s tips för engagemang!

GodEl har engagerade kunder som bland annat brinner för klimatfrågan. På Giving Tuesday 2018 ville företaget uppmana sina kunder att engagera sig och samtidigt sprida kunskap om vad Giving Tuesday innebär. I sociala medier och via nyhetsbrev gav de sina bästa tips och bad följarna dela med sig av sina.

Kategorier
Företag

Gävle Energi räddar liv på arbetstid

I Sverige behövs i snitt en blodpåse i minuten, dygnet runt, året runt. Ungefär 100 000 människor behöver få blod i Sverige varje år. På Giving Tuesday 2019 initierade Gävle Energi en kampanj för sina medarbetare – Vi räddar liv på arbetstid. Gävle Energi uppmanade alla medarbetare som kunde och ville att under arbetstid ge blod, och på så sätt rädda liv.

Kategorier
Företag Organisation

Räddningsmissionens ”Swisha en frukost”

Inför Giving Tuesday 2019 startade Räddningsmissionen i Göteborg en swish-kampanj med budskapet ”Ge bort en frukost på Giving Tuesday ” på Instagram. På hemsidan fanns kampanjmaterial för andra att ladda ned. Flera företag anslöt sig till kampanjen och Göteborgs-Posten skrev en artikel.

Kampanjen samlade ihop hela 234 000 kronor, vilket räckte till 11 700 frukostar – och att hemlösa Göteborgare fick möjlighet att komma in i värmen och äta frukost under hela vintern.