Barncancerfondens kampanj: Swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever barncancer
Överlevnaden för barn i Sverige som drabbats av barncancer är 85 procent i snitt, och därmed är det 15 procent som inte överlever. Den siffran måste minska och för det krävs mer forskning. Barncancerfonden uppmanade folk att swisha 15 kronor på Giving Tuesday 2022 för de 15 procent som inte överlever barncancer. I normala fall brukar inte Barncancerfonden be om så pass små summor, men den tydliga kopplingen till de 15 procent som inte överlever innebar att de fick med en kunskapsdel i sitt budskap.
För att sprida kampanjen tog de hjälp av ett antal influencers. I sina sociala kanaler delade Barncancerfonden uppmaningen via en film med Katia Mosally, Dragomir Mrsic, Camilla Läckberg, Sarah Sjöström och Theoz. Budskapet som alla influencers förmedlade var enkelt och tydligt – gör som jag, swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever.
Kampanjen fick stor framgång. Budskapet om att 15 procent inte överlever barncancer nådde en potentiell miljonpublik. Totalt spred nästan 50 stycken kända profiler, med sammanlagt 3,1 miljoner följare, kampanjen, som samlade in totalt 441 637 kronor och satte rekord i antal gåvor på Giving Tuesday.