”Frukoströrelsen” ett framgångskoncept

2021 var fjärde året Räddningsmissionen drev sin kampanj ”Frukoströrelsen”. Rörelsen är helt digital och uppmuntrar människor att vara med och swisha 20 kr vilket kan bli en frukost för en människa i hemlöshet på deras Frukostcafé. Vi har fått tillfället att ställa ett par frågor till Erika Nordbring O’Regan, Digital insamlingskommunikatör på Räddningsmissionen där vi får svar på tanken bakom den mycket framgångsrika kampanjen och får ta del av deras planer för 2022.

Berätta om hur ni engagerade er under Giving Tuesday 2021?

2021 var fjärde året i rad vi körde det vi kallar vår ”Frukoströrelse”. Kampanjen, eller rörelsen som vi gärna kallar den, är helt digital och uppmuntrar människor att vara med och swisha 20 kr vilket kan bli en frukost för en människa i hemlöshet på vårt Frukostcafé. 

Vilken respons fick ni?

Vi fick en helt fantastisk respons på vår Frukoströrelse 2021! Vi dubblade vårt resultat från året innan och samlade in 108 925 frukostar vilket innebär 2 178 515 kr under drygt en veckas tid. Det kom in 28 728 unika gåvor vilket visar på hur många som var med! En anledning till att det gick så bra var för att det var så många som var med och delade och spred kampanjen på sociala medier.

Varför tycker ni att det är viktigt att engagera sig under Giving Tuesday?

För oss är Giving Tuesday en möjlighet att lyfta det arbete vi gör varje dag året om för människor i utsatthet. För varje år som går verkar människor generellt bli trötta på budskap som man blir matad med kring Black Friday. Vi kan erbjuda människor ett alternativ som blir en positiv kraft och en motrörelse när det mesta verkar handla om överdriven konsumtion. Jag tror att många människor letar efter saker i samhället som känns hoppfulla och jag tror att initiativ på Giving Tuesday, som vår Frukoströrelse, kan ge en glimt av vad fantastiska grejer man kan åstadkomma när man är många. 

Vilka planer har ni infor GT 2022?

Vi planerar att köra vår Frukoströrelse i år igen då vi ser att det har blivit en tradition för många av våra givare. Vi kommer ha samma budskap men klä kampanjen i ”nya kläder” med uppdaterat innehåll. Vi hoppas kunna genomföra en kampanj som kan engagera ännu fler men är ödmjuka inför det läget som är i världen idag och att det också kan påverka resultatet. 

Har ni några tips för de organisationer som funderar att engagera sig i Giving Tuesday 2022?

Jag tror att Giving Tuesday inte kommer skapa automatisk spridning för vilken kampanj som helst, utan kampanjen i sig måste fortfarande vara genomtänkt. Skapa ett budskap som går snabbt att förstå och innehåll som lätt att dela på sociala medier. Underskatta inte återkopplingen till de som kommenterar eller delar ert budskap på sociala medier utan ta er tid att tacka alla och låt dem få känna att de är en del av något större.

Kom ihåg att vi här på vår hemsida delar med oss av idéer, förslag och material till den som funderar på att engagera sig under Giving Tuesday 2022. Ni kan även anmäla er organisation så uppmärksammar och sprider vi ert engagemang – klicka här för att komma till anmälningssidan.