Vad gör ni på Giving Tuesday?
Varje gåva, handling, initiativ och projekt räknas.
När ni som organisation eller företag registrerar ert deltagande får ni ta del av inspiration, tips och färdigt material att använda för att göra det mesta av Giving Tuesday. Ni kommer även att synas här på Giving Tuesday-webben och våra sociala kanaler.
Vi var med 2022!
-
Babor
Anordnade eventet #INSIDEOUT tillsammans med Tjejzonen.
-
Beauty By Beatrice
Lyfte Teachers Across Boarders Sweden arbete och uppmanade sina följare att donera.
-
Cancerfonden
Satte ett insamlingsmål på 100 000 kr, och bad sina följare i sociala medier om hjälp att nå målet.
-
Cancer- och Allergifonden
Lanserade sin julkampanj till förmån för ekonomiskt utsatta sjukdomsdrabbade, där folk kunde skänka gåvor motsvarande kostnader som deras bidragstagare ofta ber om ekonomiskt stöd för.
-
Camilla Läckberg
Medverkade i Barncancerfondens kampanjvideo.
-
Bara Vanlig
Berättade om sitt arbete i sociala medier och bad om en gåva.
-
ActionAid
Tackade alla som engagerat sig i deras arbete.
-
Barncancerfonden
Drev en Giving Tuesday-kampanj där de, med hjälp av kända profiler, uppmanade folk att swisha 15 kronor för de 15 procent som inte överlever barncancer.
-
Barndiabetesfonden
Gav tre exempel på hur man kan stödja Barndiabetesfonden.
-
Barnens Karta
Berättade om sin tjänst på sina sociala medier.
-
Barnfonden
Bad sina följare på sociala medier om en gåva.
-
Barnombudet i Uppsala län
Berättade om Giving Tuesday på sociala medier och gav fyra exempel på hur folk kan stödja dem och/eller barns rättigheter.
-
Act Svenska Kyrkan
Uppmärksammade dagen i sociala medier och bad om en gåva.
-
Education Nepal
Anordnade ett digitalt event om som kommer att tala om jordbävningsbeständigt byggande och engagemang och syn på värdeskapande som sponsor.
-
AjaBajaCancer
Tackade alla givare, volontärer och ambassadörer.
-
Child10
Uppmanade folk att sprida deras kampanj i sociala medier och swisha minst 29 kr till Child10.
-
EFS
Tipsade om sin gåvoshop i sina sociala medier.
-
BirdLife Sverige
Tackade alla som köpt postkodlotter, och indirekt bidragit till BirdLife Sveriges arbete.
-
Civil Rights Defenders
Släppte expansionen Tidö Edition till sitt spel Dictator of Sweden.
-
Djurens Rätt
Bad sina följare att ge en gåva till utsatta grisar.
-
Djurskyddet Sverige
Tackade alla som engagerat sig i deras arbete.
-
ALEF, Adult Learning and Empowerment Faclitators
Vi kommer bedriva en kampanj på facebook och instagram samt skicka sms till alla givare
-
Elena Sadiku
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj i sina sociala kanaler.
-
Alexia Kafkaletos
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj på sociala medier.
-
Amazon Watch Sverige
Bad om en gåva på sociala medier.
-
Blodcentralen Umeå
Uppmärksammade dagen i sociala medier, bad folk att tagga sina bilder med #givingtuesdaysweden och såklart ge blod.
-
Emmaus Stockholm
Uppmanade folk på sociala medier att bli mer cirkulära och bli medlemmar hos Emmaus Stockholm.
-
Annika Sundin (@medveten_i_stan)
Uppmärksammade dagen i sociala medier och gav tips på hur man kan ge.
-
Elof Hansson Fastigheter
Lyfte Räddningsmissionens frukostkampanj i sociala medier.
-
Blomsterfonden
Uppmanade sina följare på sociala medier att ge en gåva till ÄldreSupport, Blomsterfondens stödlinje som erbjuder stöd och goda råd för äldre och anhöriga.
-
Clowner utan Gränser
Spred budskapet om Giving Tuesday i sociala medier och bad sina följare om gåvor.
-
Clownlabbet
Bad sina följare i sociala medier om en gåva.
-
Clownkliniken
Tackade alla som engagerar sig i deras arbete.
-
Bluestep Bank Sverige
Uppmärksammade sin partner Mentor Sveriges arbete i sina sociala kanaler.
-
Bläckert Af Berger
Lottade ut en tatuering till någon som gjort något snällt på Giving Tuesday.
-
Alzheimer Life
Uppmärksammade dagen på sociala medier och bad om en gåva.
-
En Frisk Generation
Berättade om sitt arbete i sociala medier och bad om en gåva.
-
Dragomir Mrsic
Medverkade i Barncancerfondens kampanjvideo.
-
Brakeley Nordic
Bjöd på kunskap på Giva Sveriges Giving Tuesday-mingel.
-
Dress For Success Stockholm
Bad sina följare om en gåva.
-
Ericastiftelsen
Bad om en gåva till deras julkampanj.
-
Erikshjälpen
Tackade sina givare i sociala medier.
-
Eskilstuna Stadsmission
Bad sina följare på sociala medier om en gåva.
-
apotea.se
Erbjöd sina kunder att avrunda uppåt i kassan till förmån för SOS Barnbyar.
-
Brottsofferjouren Sverige
Uppmanade sina följare på sociala medier att ge en gåva, ge av sin tid och sprida ordet om Brottofferjouren.
-
Bröstcancerförbundet
Tackade alla som engagerat sig, och lyfte sina företagssamarbeten.
-
App Schack
Uppmärksammade dagen i sociala medier och berättade om sina donationer.
-
Autism Sverige
Tackade sina givare.
-
A Non Smoking Generation
Lanserade sin julkampanj, och uppmanade folk att swisha istället för att köpa en chokladask.
-
Äldrekontakt
Gav tips på hur man kan visa uppskattning till äldre i sin närhet.
-
Icebug Official
Donerade 1% av dagens totala försäljning till Hej Främling. Donerade även den totala skoförsäljningen under Black Friday till Naturarvet (totalt 773 000 kr).
-
GeBlod
Spred budskapet om Giving Tuesday och uppmanade sina följare att donera blod. Bjöd även på kunskap och tog blodprover på Giva Sveriges Giving Tuesday-mingel.
-
Gambiagrupperna
Berättade om sitt projekt "Spannmålsbanker" och bad om en gåva. Syftet med spannmålsbankerna är att byarna på landsbygden i Gambia skall ha tillgång till mat hela året.
-
Hand in Hand Sweden
Presenterade sin julkampanj i sina sociala kanaler.
-
Familjens Jurist
Gav ett kostnadsfritt digitalt testamente till den som gav valfri summa eller del till någon av deras samhällsaktörer.
-
Gentlemannaguiden
Donerade 100% av sina annonsintäkter under dagen till Hospitaliers, en liten frivilligorganisation som stödjer Ukraina med utrustning för akutsjukvård.
-
Help to Help
Uppmärksammade Giving Tuesday på sociala medier, berättade om sitt arbete och bad om en gåva.
-
GetIT Nordic AB
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj i sociala medier.
-
Hertz i Kristianstad
Skänkte 17 kr per uthyrd bil under Giving Tuesday till Maskrosbarn. Personalen swishade även själva.
-
Ge Effektivt
Lanserade sin julkampanj.
-
First Cargo Sweden AB
Lyfte Ågrenskas arbete och uppmanade sina följare på sociala medier att skänka till dem.
-
Hjärtebarnsfonden
Uppmanade sina följare att "swisha deg" så att barnen på barnhjärtecentrum i Lund kunde baka pepparkakor.
-
Hjärt-Lungfonden
Uppmärksammade Giving Tuesday i sina sociala kanaler, berättade om sitt arbete och bad om en gåva.
-
GodEl
Lyfte de partners som får ta del av GodEls överskott.
-
Individuell Människohjälp (IM)
Uppmanade sina följare att tända ett digitalt ljus (skänka en gåva).
-
Johan Jureskog
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj på sociala medier och uppmanade sina följare att ge 15 kr.
-
Folier.se
Sålde 60 stycken plottrar under Black Week, och skulle skänka 100 kr per såld skärplott till Team Rynkeby, men dubblerade det. Totalt skänkte de alltså 12 000 kr.
-
Jontefondens Insamlingsstiftelse
Tackade sina givare och sponsorer.
-
Jontefondens Insamlingsstiftelse
Vi kommer gå ut på våra sociala medier och tacka alla givare, företagshjältar och andra som stöttar oss och gör vårt arbete möjligt.
-
Insamlingsstiftelsen för drottning Silvias barnsjukhus
Uppmuntrade företag och privatpersoner att skänka pengar.
-
Forska Utan Djurförsök
Tackade alla som engagerar sig i deras arbete.
-
Fredens Hus
Uppmanade folk att engagera sig.
-
GreenCommunication.se
Lyfte Kvinna till Kvinnas arbete i sina sociala kanaler.
-
Greenpeace Sverige
Bad om en julgåva på sociala medier.
-
Fredrik Steen (@hundcoachen)
Berättade i sina sociala kanaler om sitt ambassadörskap för Ronald McDonald Barnfond.
-
Freezonen
Tackade alla som stöttat deras arbete.
-
HRA Finansiell Utbildning
Gav tre personer 30 minuter kunskaps-boost i ämnena valutamarknaden respektive räntemarknaden helt gratis.
-
Fritidsbanken Sverige
Spred budskapet om Giving Tuesday och uppmanade sina följare att skänka sportprylar de inte behöver.
-
Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar
Tackade alla volontärer och givare. Bad om en gåva.
-
Fristads
Samarbetade med med Räddningsmissionen för att samla in frukostar för människor i hemlöshet. Engagerade anställda, återförsäljare och yrkesarbetare runt om i Sverige.
-
From One To Another
Uppmanade sina följare att "swisha en utbildning" till flickor i Kenya.
-
Israels Vänner
Berättade om sitt arbete i sociala medier och bad om en gåva.
-
Fryshuset
Tackade alla som bidragit till deras arbete.
-
FVBU (Föreningen Värdefulla Barn och Ungdomar)
Uppmärksammade dagen i sociala medier och bad om en gåva.
-
Human Bridge
Spred buskapet om Giving Tuesday på sociala medier och bad om en gåva.
-
Hundstallet
Tackade alla givare och volontärer.
-
Julia Frändfors
Delade Räddningsmissionens frukoströrelse och uppmanade sina följare att skänka pengar.
-
Julia Möller Samuelsson (@juliaspasteller)
Lyfte Räddningsmissionens frukostkampanj och uppmanade sina följare att ge en gåva.
-
Julklappshjälpen
Uppmanade alla sina följare att swisha 10 kronor på Black Friday.
-
Fågelcentralen
Spred budskapet om Giving Tuesday i sociala medier och gav flera exempel på hur man kan stötta deras arbete.
-
Gävle Energi
Under ett par veckor samlade personalen på Gävle Energi in varma vinterjackor, skor, vantar, byxor, underkläder, strumpor, handdukar, schampo och balsam. Detta lämnade sedan personalen in till "Hela Människan i Gävle" på Giving Tuesday.
-
Majblommans Riksförbund
Tackade sina månadsgivare.
-
Nema Problema
Tackade sina givare och bad om en gåva.
-
Lena Wäpplings Stiftelse
-
Kalmar Stadsmission
Bad sina följare om en gåva.
-
Mamma Till Mamma
Uppmärksammade dagen på sociala medier och listade olika sätt att ge på.
-
Malmö Kvinnojour
Spred budskapet om Giving Tuesday i sina sociala kanaler och uppmanade folk att engagera sig.
-
Malmö universitet
Tackade alla som bidragit med donationer.
-
Mentor Sverige
Tackade alla sina samarbetspartners.
-
Mercy Ships
Fördubblade beloppen på alla gåvor.
-
Katia Mosally
Medverkade i Barncancerfondens kampanjvideo.
-
Karolinska Institutet
Anordnade en "Give away week" på Institutionen för Onkologi-Patologi. Labinstrument och förbrukningsvaror som inte användes cirkulerades till andra grupper som behövde dem inom institutionen vilket bidrog till en mer hållbar användning av forskningsanslagen. Uppmärksammade även dagen i sociala medier.
-
Mattecentrum
Berättade om sitt arbete och bad om en gåva.
-
Mattias Andersson
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj i sina sociala kanaler.
-
Naturskyddsföreningen
Uppmanade sina följare att köpa deras gåvobevis och tipsade om Naturskyddsföreningens årsmedlemskap.
-
Kavli
Lyfte GodEls goda arbete och deras bidrag till ideella organisationer i sina sociala kanaler.
-
Odyssey AB
Bjöd på kunskap på Giva Sveriges Giving Tuesday-mingel.
-
Kids Future
Uppmanade sina följare på sociala medier att swisha sin skostorlek.
-
Lindra Second Hand i Sickla Köpkvarter
Berättade om Giving Tuesday i sina sociala kanaler, tackade för engagemang och bad om en gåva.
-
Lindra Second Hand Nybro
Uppmuntrade folk på sociala medier att ge och engagera sig.
-
Lindra Second Hand Vallentuna
Berättade om Giving Tuesday i sina sociala kanaler, tackade för engagemang och bad om en gåva.
-
Lindströms konditori & Malmborgs konditori
Varje kaffe de sålde genererade 5 kronor till Erikshjälpen.
-
Lilla hjärtat vänförening
Spred budskapet om Giving Tuesday i sina sociala kanaler och tackade sina givare.
-
Linköpings Stadsmission
Uppmanade sina följare på sociala medier att swisha en julfika.
-
Kim Karhu
Uppmanade sina följare att ge en gåva till Wake Me Up Foundation.
-
Min Stora Dag
Spred budskapet om Giving Tuesday i sina sociala kanaler och tipsade om sina gåvobevis.
-
Liseberg
Lyfte Räddningsmissionens frukostkampanj och uppmanade sina följare att ge en gåva.
-
Missing People Sweden
Uppmärksammade dagen på sociala medier, berättade om sitt arbete och bad om en gåva.
-
Livets hjälp
Tackade alla som engagerar sig i deras arbete.
-
Livets Ord
Bad om gåvor till sina hjälparbeten.
-
Ljus i Öster
Berättade om sitt arbete i sociala medier och bad om en gåva.
-
Klara Consulting
Bjöd på kunskap på Giva Sveriges Giving Tuesday-mingel.
-
Moa Lunneborg
Berättade om sin ätstörning och lyfte Frisk & Fris arbete.
-
Nordea Private Banking
Anordnade ett webbinarium där deras jurister bl a berättade om hur de kan vara behjälpliga i filantropiska frågor och reflekterade över de trender de sett under året som gått.
-
Nordens Ark
Bad sina följare om en gåva.
-
Nordic Choice Hotels
Välkomnade sina följare att lämna julklappar under deras julgranar på olika hotell.
-
MM Konfektion
Spred buskapet om Giving Tuesday i sina sociala kanaler och tipsade om sina produkter, där de skänkte 50kr per såld produkt till UNHCR.
-
Open New Doors Bahnhof
Berättade i sina sociala kanaler att de ville skänka julmat samt bad om julklappar att lägga i julmatskassarna.
-
Operation Smile Sverige
Uppmanade sina följare att #Swisha20lappen. Totalt samlade Operation Smile Sverige in över 89 000 kr.
-
Kristna Fredsrörelsen
-
Nya Kompisbyrån
Uppmanade sina följare att ge en timme av sin tid för att träffa en ny kompis.
-
Läkare i Världen
Tackade sina givare och erbjöd dem att starta egna insamlingar.
-
Nätverket mot gynekologisk cancer
Spred budskapet om Giving Tuesday, berättade om sitt arbete och uppmanade sina följare att följa Giving Tuesday Sweden.
-
Teachers Across Borders Sweden
Berättade om sitt arbete och uppmanade folk att bli månadsgivare.
-
Team Rynkeby Göteborg
Uppmanade sina följare att stödja deras insamling till Barncancerfonden.
-
Team Rynkeby Jönköping
Spred budskapet om Giving Tuesday och bad om en gåva.
-
Team Rynkeby Täby
Uppmanade sina följare att stödja deras insamling till Barncancerfonden.
-
Reform Act
Bjöd på kunskap på Giva Sveriges Giving Tuesday-mingel.
-
Pandemifonden och Svenska Covidföreningen
Uppmärksammade Giving Tuesday i sina sociala kanaler och satte ett insamlingsmål på 50 000 kr.
-
Rami Shaaban
Medverkade i En frisk generations kampanjvideo.
-
Raoul Wallenberg Academy
Spred budskapet om Giving Tuesday i sina sociala kanaler och bad om en gåva.
-
Scouterna
Lyfte sin kampanj "Stödstrumpan" på sociala medier.
-
Sarah Sjöström
Medverkade i Barncancerfondens kampanjvideo.
-
RESCUE
Deras partners dubblerade alla inkomna gåvor från Giving Tuesday fram till nyår.
-
Saronhuset Uddevalla
Uppmanade sina följare att skänka en lunch (50 kronor).
-
Petra Månström (@maratonpetra)
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj och uppmanade sina följare att ge 15 kronor.
-
Reproduktionsmedicin Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge
Välkomnade de som ville göra en intresseanmälan för att bli ägg- eller spermiedonator.
-
Returpunkt Solna Centrum
Tackade alla som återbrukat saker hos dem.
-
Reumatikerförbundet
Reumatikerförbundet lyfte det fantastiska föreningslivet och alla de aktiviteter och verksamheter som bidrar till att få deras medlemmar att må så bra som det är möjligt. Som medlem har man tillgång till ett rikt utbud av verksamheter där man tillsammans kan träna yoga, delta i en gympagrupp, dansa Zumba eller frigörande dans, man kan delta på handträning med paraffinbad, gå på promenader eller stavgång och mycket annat. Målet var att rekrytera nya medlemmar med budskapet: Kom och träna med oss! Ett engagemang som känns i hela kroppen.
-
Picco Barnkläder Visby
Hade en skylt i kassan med en Swishkod till Rädda Barnen. Sålde egna vykort där pengarna gick oavkortat till Rädda Barnen.
-
Tjejzonen
Anordnade eventet #INSIDEOUT tillsammans med Babor Stockholm.
-
Theoz
Medverkade i Barncancerfondens kampanjvideo.
-
The Hunger Project Sverige
Berättade om sitt arbete och uppmanade folk att stötta deras kampanj #BeatWorldHunger.
-
Tingstad
Lyfte Räddningsmissionens frukostkampanj.
-
Riksförbundet Unga Musikanter
Tackade för gåvor.
-
Riksförbundet HjärtLung
Tackade alla hjärt-lungräddare.
-
Sjöräddningssällskapet
Tackade sina givare och bad om en gåva.
-
RFSL
Uppmanade sina följare att göra en "hållbar deal" och ge en gåva.
-
Sociala Missionen
Spred budskapet om Giving Tuesday på sociala medier och bad om en gåva.
-
Plan International Sverige
Uppmanade sina följare att köpa deras julgåva "Lär en flicka läsa".
-
Ronald McDonald Barnfond
Tackade alla som stöttat deras arbete och bad om en gåva.
-
Tomte mot barncancer
Uppmärksammade dagen och uppmanade sina följare att engagera sig.
-
Tomte mot barncancer / Insamlingsstiftelsen mot barncancer
Idag drabbas ännu ett barn och en familj i Sverige utav barncancer. Det måste vi tillsammans ändra på. Varje krona gör skillnad!
-
Solvatten
Uppmärksammade dagen i sina sociala kanaler och berättade om sitt arbete.
-
Sorg Consulting
Spred budskapet om Giving Tuesday på sociala medier och delade Giving Tuesday Swedens tips på hur man kan ge.
-
SOS Barnbyar
Uppmanade sina följare att swisha en 20-lapp.
-
Toyota Center Kalmar
Skänkte 200 kr per såld bil under december 2022 till Kalmar Stadsmission.
-
Röda Korsets Ungdomsförbund
Spred budskapet om Giving Tuesday och uppmanade sina följare att ge av sin tid.
-
Pressbyrån Malmö C
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj och uppmanade sina följare att ge 15 kronor.
-
Stiftelsen Barnforskningen vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus
Bad om en gåva i sina sociala kanaler.
-
Stiftelsen Choice
Uppmärksammade dagen på sociala medier och bad om en gåva. Sökte även en Giving Tuesday-ambassadör.
-
Stiftelsen Let’s Make Love Great Again
Delade Giving Tuesday Swedens tips på hur man kan ge.
-
Stiftelsen Trygga Barnen
Uppmanade sina följare att skänka ett mellanmål (25 kronor).
-
Stockholm Mean Machines
Uppmärksammade Giving Tuesday i sina sociala kanaler och bad om en gåva.
-
Storasyster
Spred budskapet om Giving Tuesday på sociala medier och uppmanade folk att engagera sig.
-
Psoriasisförbundet
Lanserade sin kostnadsfria tjänst för att skapa ett testamente.
-
Springaid Sweden
-
Trygghetsboende Resele Insamlingsstiftelse
-
Spädbarnsfonden
Hade en 24-timmarskampanj för sina minnespåsar. Varje krona som samlades in under #GivingTuesday gick till fler minnespåsar. En påse med innehåll kostade ca 150 kr och målet är 1800 kr. Totalt samlade de in 21 274 kr, vilket räckte till 142 minnespåsar.
-
Swadara
Berättade i sina sociala kanaler om att de uppmuntrar sina anställda att ge blod.
-
Svenska Diabetesförbundet
Uppmärksammade dagen i sociala medier och uppmanade folk att bli månadsgivare.
-
Svenska Downföreningen
Berättade om Giving Tuesday i sina sociala kanaler och bad om en gåva.
-
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen
Tackade alla som skickat in remissvar om medlemskap i NATO och bad om en gåva.
-
Svenska Läkare mot Kärnvapen
Tackade alla som stöttar deras arbete och bad om en gåva.
-
Svenska Mässan
Lyfte Räddningsmissionens frukostkampanj på sociala medier.
-
Svenska Postkodlotteriet
Tackade alla som är med i Postkodlotteriet.
-
Svenska Röda Korset
Hyllade alla som engagerar sig.
-
Svensk sjuksköterskeförening
Berättade om sitt arbete och bad om en gåva.
-
Sveriges Stadsmissioner
-
Tumba Byggtjänst AB
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj.
-
Pulsen Group
Lyfte Barncancerfondens Giving Tuesday-kampanj i sina sociala kanaler.
-
Susanne Einhorn
Uppmärksammade Giving Tuesday i sina sociala kanaler.
-
Rädda Barnen
Uppmanade sina följare att slå givarrekord och swisha 50 kronor.
-
Räddningsmissionen
Drev för femte året i rad Frukoströrelsen, där 20 kr kan bli en frukost till en hemlös. Totalt swishades 100 269 frukostar, vilket totalt genererade 2 009 264 kronor.
-
Sätila of Sweden
Lyfte Naturskyddsföreningen som de stödjer och berättade om en extra donation på Giving Tuesday.
-
Wake Me Up Foundation
Bad sina följare om en gåva.
-
WaterAid Sverige
Spred budskapet om Giving Tuesday och erbjöd sina följare att starta egna insamlingar. Lyfte även sin partner Getinge.
-
Wise Consulting AB
Lyfte sin partner Mentor Sveriges arbete.
-
Umeå Stadsmisson
Bad sina följare om en gåva.
-
Umeå Tumainiförening
Spred budskapet om Giving Tuesday i sina sociala kanaler och bad om en gåva.
-
Unga Reumatiker
Spred budskapet om Giving Tuesday på sociala medier.
-
Unite 2 Learn
Uppmärksammade dagen i sina sociala kanaler, tackade alla engagerade och uppmanade till mer engagemang.
-
Ung Cancer
Tackade alla som stöttat deras arbete och bad om en gåva.
-
Women in Aviation International Scandinavia
Berättade om sitt arbete i sina sociala kanaler och bad om donationer.
-
Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS-forskning
Uppmärksammade Giving Tuesday på sociala medier och satte ett insamlingsmål på 10 000 kr.
-
World Childhood Foundation
Tackade sina givare.
-
Uppsala Stadsmission
Gav fyra exempel på hur man kan ge på Giving Tuesday i Uppsala.
-
Våra barns klimat
Tackade alla som engagerat sig.